NAK KNAL PNIPU ??

 
 
Mengenali Penipu 

Sebenarnya terdapat banyak teknik untuk mengenali penipuan, aku akan simplekan semuanya dalam satu entri ni eh.. Teknik yang aku nak bagi tau ni sebenarnya digunakan oleh kerajaan dan businessman untuk tujuan siasat. 

Apa yang aku nak bagi ni korang jangan percaya 100% sgt ok.

Jom kita mengenali penipu. "bahasa badan"

1. Sentuhan pada wajah - biasa yang aku lihat dalam tv-tv selalunya dorang akan sentuh bahagian hidung terutamanya. Ataupun menyentuh bibir dan dagu. Ini adalah satu naluri semulajadi manusia, seperti mana seorang kanak-kanak menutup mereka apabila mereka menipu, hanya ia telah berkembang dengan usia kepada satu perbuatan yang tidak begitu ketara.

2.Topik percakapanSeorang penipu akan selalu menukar-nukar topik percakapan, penipu berasa selesa bertukar topik dengan harapan penipuannya telah dipercayai. Jika jujur, seseorang akan rasa pelik mengapa topik yang serius tadi telah berubah. Dia (seorang yang jujur) akan mengetepikan perubahan topik itu dan menyambung perbualan asal.

3.Mengelak dari jawapan langsungPenipu kadang-kadang memberikan jawapan yang boleh diputar-belit dari memberi jawapan langsung. Ini membolehkan mereka mengelak dari menipu lagi dengan tidak membuat jawapan yang berbentuk pengakuan. Dengan berbuat demikian, ia memberi mereka kemungkinan kembali kepada jawapan mereka dan mengubahnya.

4.Nada suaraNada suara seorang penipu biasanya tidak konsisten dengan pergerakan atau percakapannya.

5.Sindiran Mereka yang tidak jujur selalu menggunakan sindiran apabila menjawab pertuduhan.

6.Cara berdiri atau dudukMereka yang menipu atau berlakon biasanya berasa tidak selesa berdiri atau duduk setentang dengan orang yang ditipu. Mereka mungkin mengelak dari duduk atau berdiri dengan keadaan bahu mereka (kedua-dua bahu kiri dan kanan) setentang dengan bahu anda. Sebaliknya mereka akan cuba berdiri atau duduk sedikit mengiring atau tidak setentang dengan anda.

7.Tidak masuk akalKata-kata penipu selalunya tidak masuk akal dan percakapan mereka jadi tunggang langgang. Ini kerana otak penipu berkenaan sedang bertungkus lumus mencari jawapan menyebabkan kata-kata mereka jadi berbelit-belit dan tunggang langgang.

8.Ekspresi diriEkspresi diri hanya terhad kepada bahagian mulut sahaja, contohnya, jika seorang penipu cuba senyum, dia hanya akan menggunakan otot-otot tertentu berbanding senyuman semulajadi yang menggunakan otot-otot dari seluruh wajah.

9.Tapak tangan Penipu atau pelakon selalunya cuba menyembunyikan tangan mereka. Ini juga satu tindakan semulajadi. Tangan di belakang badan atau di dalam poket adalah satu petunjuk.
And More!
Kalau korang nak tengok banyak lagi boleh dtg sini

Korang jangan percaya 100% ok, ini mungkin juga satu kebetulan, ..

TERIMA KASIH BACA ENTRY KYNA KOMEN LIKE DAN FOLLOW YEA ^_^

5 ulasan:

ros berkata...

x ske penipu,,tanx 4 the information,,=)

misz nana berkata...

hehe.. lepas nih leh kenai penipu lah.. huhu

kyna berkata...

ros- yeah...me to ta suke pnipu..hahaha

miss nana-tao takpe..hihi...tengs yea

Annie berkata...

Dropping by in your comment box to say Hi~
Lepas ni boleh detect penipu dah. Thanks for the info.

kyna berkata...

annie- welcome.. :)






THIS BLOG FULLY DESIGNED BY THIS GIRL!!ALL RESERVED BY KYNA LOVETTA ^__^